Selasa, 22 Februari 2011

nikmat kesehatan dan kelapangan masa

باب ما جاء فى أن الصحة والفراغ نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس
Bab (Kesehatan Dan Kelapangan Masa Adalah Dua Nikmat Yang Kebanyakan Manusia Mendapat Rugi Kerananya)

عن ابن عباس قال قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس الصحة والفراغ
(Terjemahan Hadīth)
Dari Ibn ‘Abbās, katanya: Telah bersabda Rasūlullāh : Dua nikmat yang kebanyakan manusia kerugian tentangnya, iaitu: kesehatan dan kelapangan masa.
Huraian:
Makna hadīh ini ialah: Ramai manusia tidak mengetahui nilai kedua-dua nikmat ini, lantaran itu mereka tidak berusaha mengambil kesempatan dari kedua-dua nikmat ini untuk memperbanyakkan amal sebagai mancari kecukupan bekalan yang perlu untuk akhirat masing-masing. Ini menyebabkan mereka ketika dipenghujung umur merasa menyesal kerana telah mempersia-siakan umur masing-masing, akan tetapi penyesalan di waktu itu tidak mendatangkan apa-apa keuntungan.
Salah satu nama hari kiamat seperti yang telah Allāh firmankan di dalam al-Qur’āan ialah Yaum al-Taghābun (Hari Kerugian) lihat Sūrah al-Taghābun, ayat 9.
Sabda Baginda : Ahli-ahli syurga tidak akan menyesal suatu apa pun melainkan saat-saat di dunia ini yang telah berlalu tanpa mengingati Allāh.
Di dalam Hāsyiyahnya al-Sayūtī telah menukilkan dari para ‘ulamā’: Makna hadīth ini ialah: Seseorang itu tidak mampu melakukan perbuatan taat melainkan dia mempunyai harta yang cukup dan mempunyai kesehatan tubuh badan. Ini kerana seseorang itu kadang kala ada kecukupan dari segi harta benda tetapi tidak cukup sehat (maka keadaannya yang tidak sehat ini akan menyebabkan dia tidak dapat beramal dengan giat) Ada pula yang sehat, tetapi tidak mempunyai harta yang cukup, maka orang yang seperti ini juga tidak dapat melapangkan diri untuk mencari bekalan ilmu dan amalan kerana terlalu sibuk berusaha mencari rezki. Jadi, sesiapa yang mempunyai kedua-duanya, akan tetapi tidak giat beramal dan bermalas-malasan, maka dialah orang yang layak bergelar seorang yang rugi. (bankrap, muflis dan lain-lain perkataan seerti)
(Huraian diadptasi dari Tuhfah al-Ahwadhī karangan al-Mubarakfūrī)
demi masa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan