Jumaat, 29 April 2011

arbain mulla ali al-qari (bah: 2)


Hadīth Kesebelas
Dari Sahl bin Mu‘ādh al-Juhanī, dari bapanya radayallāhu ta‘ālā anhu, katanya: Sesungguhnya Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam telah bersabda:
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَعَمِلَ بِمَا فِيهِ أُلْبِسَ وَالِدَاهُ تَاجًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ، ضَوْءُهُ أَحْسَنُ مِنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ فِي بُيُوتِ الدُّنْيَا، لَوْ كَانَتْ فِيكُمْ، فَمَا ظَنُّكُمْ بِالَّذِي عَمِلَ بِهَذَا؟ (رواه أبو داود، والحاكم وقال: صحيح الإسناد)
Sesiapa yang membaca al-Qur’ān dan beramal dengan isi kandungannya, maka kedua ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat kelak yang cahayanya adalah lebih cemerlang dari cahaya matahari di rumah-rumah kamu, kalaulah berada di sisi kamu. Jadi, apakah sangkaanmu berkenaan orang yang beramal itu sendiri. (Diriwayatkan oleh Abū Dāwūd dan al-Hākim dan beliau mengatakan yang hadīth ini ialah hadīth yang sahīh sanadnya)

Hadīth Kedua Belas
Dari Buraydah radayallāhu ta‘ālā anhu, katanya: Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam telah bersabda:
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَتَعَلَّمَهُ وَعَمِلَ بِهِ، أُلْبِسَ وَالِدَاه يَوْمَ الْقِيَامَةِ تَاجًا مِنْ نُورٍ، ضَوْءُهُ مِثْلُ ضَوْءِ الشَّمْسِ، وَيُكْسَى وَالِدَاهُ حُلَّتَانِ لاَ يَقُومُ بِهِمَا الدُّنْيَا، فَيَقُولانِ: لَمَ كُسِيْنَا؟ فَيُقَالُ: بِأَخْذِ وَلَدِكُمَا الْقُرْآنَ. (رواه الحاكم، وقال صحيح على شرط مسلم)
Sesiapa yang membaca dan mempelajari al-Qur’ān, serta beramal dengannya, maka pada hari kiamat nanti kedua ibu bapanya akan dipakaikan mahkota dari cahaya yang bergemerlapan seperti cahaya matahari. Juga, kedua-duanya akan dipakaikan sepersalinan yang nilainya seperti nilai keseluruhan dunia. Kedua-duanya akan bertanya: Mengapakah kami berdua dipakaikan dengan pakaian sebegini? Akan dijawab: Kerana al-Qur’ān yang telah dipelajari oleh anak kamu berdua. (Diriwayatkan oleh al-Hākim dan kata beliau: Hadīth sahīh mengikut syarat Muslim)

Hadīth Ketiga Belas
Dari Abū Hurayrah radayallāhu ta‘ālā anhu, katanya (meriwayatkan) dari Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam, sabda Baginda:
يَجِيْءُ صَاحِبُ الْقُرْآنِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَقُولُ القُرْآنُ: يَا رَبِّ حَلِّهِ، فَيُلْبَسُ تَاجَ الْكَرَامَةِ، وَيَقُولُ: يَا رَبِّ زِدْهُ، فَيُلْبَسُ حُلَّةَ الْكَرَامَةِ، وَيَقُولُ: يَا رَبِّ ارْضَ عَنْهُ، فَيَرْضَى عَنْهُ، فَيُقَالُ لَهُ: اقْرَأْ وَارْقَ، يَزْدَادُ بِكُلِّ آيَةٍ حَسَنَةً. (رواه الترمذي، وحسنه، وابن خزيمة، والحاكم، وقال: صحيح الإسناد)
Seorang pendamping[1] al-Qur’ān akan datang pada hari kiamat kelak, maka al-Qur’ān akan berkata: Wahai tuhan, beri dia perhiasan. Maka dia akan dipakaikan mahkota kemuliaan. Al-Qur’ān akan berkata lagi: Wahai tuhan, tambahkan lagi. Maka dia akan dipakaikan pakaian kemuliaan. Al-Qur’ān akan berkata lagi: Wahai tuhan, redalah kepadanya. Maka tuhan akan reda kepadanya. Seterusnya akan dikatakan kepada pendamping al-Qur’ān itu: Bacalah al-Qur’ān dan naiklah ke tingkatan yang lebih tinggi (dari syurga). Dia akan mendapat dari setiap ayat satu satu kebajikan. (Diriwayatkan oleh al-Tarmidhī dan beliau mengatakan hadīth ini sebagai hasan, juga oleh Ibn Khuzaymah dan al-Hākim dan kata al-Hākim: Sanadnya sahīh)

Hadīth Keempat Belas
Dari Abdullāh bin Amr bin al-‘Ās radayallāhu ta‘ālā anhuma, katanya: Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam telah bersabda:
يُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ: اقْرَأْ وَارْقِ وَرَتِّلْ كَمَا كُنْتَ تُرَتِّلُ فِي الدُّنْيَا؛ فَإِنَّ مَنْزِلَتَكَ عِنْدَ آخِرِ آيَةٍ تَقْرَؤُهَا. (رواه الترمذي، وأبو داود، وابن ماجه، وابن حبان في صحيحه، وقال الترمذي: حديث حسن صحيح)
Akan dikatakan kepada pendamping al-Qur’ān: Bacalah dan naiklah ke tingkatan yang lebih tinggi dan bacalah dengan tartīt seperti mana tartīlnya bacaanmu di dunia dahulu, kerana kedudukanmu di dalam syurga nanti adalah pada sisi ayat terakhir yang akan engkau baca. (Diriwayatkan oleh al-Tarmidhī, Abū Dāwūd, Ibn Mājah dan Ibn Hibbān di dalam Sahīhnya dan al-Tarmidhī telah berkata: Hadīth hasan sahīh)

Hadīth Kelima Belas
Dari Ibn Umar radayallāhu ta‘ālā anhuma, katanya: Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam telah bersabda:
لاَ حَسَدَ إِلاَّ عَلَى اثْنَتَيْنِ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ هَذَا الْكِتَابَ فَقَامَ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ، وَرَجُلٌ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَالاً فَتَصَدَّقَ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَار.ِ(رواه البخاري ومسلم)
Tidak harus hasad melainkan terhadap dua jenis manusia: Seseorang yang telah dianugerahkan oleh Allāh kitab ini lalu dia membacanya di waktu siang dan malam, dan seseorang yang telah dianugerahkan Allāh harta benda, lalu dia menyedekahkannya siang dan malam. (Telah diriwayatkan oleh al-Bukhārī dan Muslim)

Hadīth  Keenam Belas
Dari Abū Hurayrah radayallāhu ta‘ālā anhu: Sesungguhnya Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam telah bersabda:
لاَ حَسَدَ إِلاَّ فِي اثْنَتَيْنِ: رَجُلٌ عَلَّمَهُ اللَّهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ يَتْلُوهُ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ، فَسَمِعَهُ جَارٌ لَهُ، فَقَالَ: يَا لَيْتَنِي أُوتِيتُ مِثْلَ مَا أُوتِيَ فُلاَنٌ، فَعَمِلْتُ مِثْلَ مَا يَعْمَلُ. وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالاً فَهُوَ يُهْلِكُهُ فِي الْحَقِّ، فَقَالَ رَجُلٌ: لَيْتَنِي أُوتِيتُ مِثْلَ مَا أُوتِيَ فُلاَنٌ، فَعَمِلْتُ مِثْلَ مَا يَعْمَلُ. (رواه البخاري)
Tidak harus hasad melainkan terhadap dua jenis manusia: Seseorang yang telah Allāh ajarnya al-Qur’ān, lalu dia membacanya malam dan siang. Bacaannya telah didengari oleh tetangganya lalu tetangganya berkata: Alangkah baiknya jika aku mendapat seperti apa yang perolehi oleh si fulan itu, lalu dapat aku beramal seperti amalannya. Dan seseorang yang Allāh telah menganugerahnya harta benda lalu dia menghabiskannya di jalan yang hak. Berkata seseorang: Alangkah baiknya aku juga mendapat seperti yang diperolehi oleh si fulan, lalu aku beramal seperti yang dilakukan olehnya. (Riwayat al-Bukhārī)

Hadīth  Ketujuh Belas
Dari Ibn Umar radayallāhu ta‘ālā anhuma, katanya: Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam telah bersabda:
ثَلاَثَةٌ لاَ يَهُوْلُهُمُ الْفَزَعُ اْلأَكْبَرُ وَلاَ يَنَالُهُمُ الْحِسَابُ، هُمْ عَلَى كَثِيْبٍ مِنِ مِسْكٍ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْ حِسَابِ الْخَلاَئِقِ: رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَأَمَّ بِهِ قَوْماً وَهُمْ رَاضُوْنَ، وَدَاعٍ يَّدْعُوْ إِلَى الصَّلاَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَعَبْدٌ أَحْسَنَ بَيْنَهُ، وَبَيْنَ رَبِّهِ، وَ فِيْمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ مَوَالِيْهِ. (رواه الطبراني في الأوسط والصغير بإسناد لا بأس به، وفي الكبير نحوه، وزاد في أوله: قال ابن عمر: لو لم أسمعه من رسول الله إلا مرة ومرة، حتى عد سبع مرات لا حدثت به. ولفظ الكبير على ما في الجامع الصغير: ثَلاَثَةٌ عَلَى كُثْبَانِ الْمِسْكِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، لاَ يَهُوْلُهُمُ الْفَزَعُ، وَلاَ يَفْزَعُوْنَ حِيْنَ يَفْزَغُ النَّاسُ: رَجُلٌ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ، فَقَامَ بِهِ يَطْلُبُ وَجْهَ اللهِ، وَرَجُلٌ نَادَى فِيْ كُلِّ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ خَمْسَ صَلَوَاتٍ يَطْلُبُ وَجْهَ اللهِ وَمَا عِنْدَهُ، وَمَمْلُوْكٌ لَمْ يَمْنَعْهُ رِقُّ الدُّنْيَا عَنْ طَاعَةِ رَبِّهِ.
Tiga golongan yang tidak akan berasa gentar ditimpa kegerunan paling besar (hari kiamat) dan mereka tidak akan dihisab, mereka akan berada di atas timbunan kasturi sehingga sekelian makhluk dihisab: Seorang yang membaca al-Qur’ān untuk mendapatkan reda Allāh azza wa jalla dan mengimami orang ramai dalam pada mereka semua reda dan berpuas hati kepadanya. Seorang yang menyeru untuk salāt[2] demi mendapatkan reda Allāh azza wa jalla. Dan seorang hamba sahaya yang mengelokkan hubungannya dengan tuhannya dan hubungannya dengan tuannya. Hadīth ini diriwayatkan oleh al-Tabrānī di dalam al-Awsat dan Saghīr[3] dengan sanad yang bukan daīf, beliau juga telah meriwayatkan hadīth seperti ini di dalam al-Kabīr dan terdapat penambahan kata-kata Ibn Umar di permulaannya: Kalaulah aku tidak mendengar hadīth ini dari Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam sekali, sekali, dan beliau telah mengulangi ungkapan ini sebanyak tujuh kami, aku tidak akan menceritakannya kepada sesiapa pun. Lafaz (Mujam) al-Kabīr seperti yang termuat di dalam al-Jāmi al-Saghīr ialah: Tiga golongan yang akan berda di atas timbunan kasturi, kegerunan tidak menimpa mereka dan mereka tidak akan berda di dalam ketakutan ketika semua manusia berada di dalam ketakutan: Seorang yang mempelajari al-Qur’ān dan membacanya di dalam salāt untuk mendapatkan reda Allāh, seorang yang  menyeru kepada salāt pada setiap hari lima kali demi mencari reda Allāh dan balasan di sisiNya dan seorang sahaya yang kedudukannya di dunia ini sebagai seorang sahaya tidak menghalangnya dari mentaati tuhannya.

Hadīth Lapan Belas
Dari Abū Hurayrah radayallāhu ta‘ālā anhu, katanya:
بَعَثَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ تَعَالَى عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْثاً، وَهُمْ ذُوْ عَدَدٍ، فَاسْتَقْرَأَهُمْ، فَاسْتَقْرَأَ كُلَّ رَجُلٍ مِنْهُمْ - يَعْنِيْ مَا مَعَهُ مِنَ الْقُرْآنِ - فَأَتَى عَلَى رَجُلٍ مِّنْ أَحْدَثِهِمْ سِنًّا، فَقَالَ: مَا مَعَكَ يَا فُلاَنُ؟ قَالَ: مَعِيْ كَذَا، وَكَذَا، وَسُوْرَةُ الْبَقَرَةِ. قَالَ: أَمَعَكَ سُوْرَةُ الْبَقَرَةِ؟ قَالَ: نَعَمْ. فَقَالَ: اِذْهَبْ، فَأَنْتَ أَمِيْرُهُمْ. فَقَالَ رَجُلٌ مِّنْ أَشْرَافِهِمْ: وَاللهِ مَا مَنَعَنِيْ أَنْ أَتَعَلَّمَ الْبَقَرَةَ إِلاَّ خَشْيَةَ أَلاَّ أَقُوْمَ بِهَا. فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ، وَاقْرَأُوْهُ، فَإِنَّ مَثَلَ الْقُرْآنِ لِمَنْ تَعَلَّمَهُ، فَقَرَأَهُ، وَقَامَ بِهَ كَمَثَلِ جِرَابٍ مَحْشُوٍّ مِسْكاً، يَفُوْحُ رِيْحُهُ فِيْ كِلِّ مَكَانٍ، وَمَثَلُ مَنْ تَعَلَّمَهُ، فَيَرْقُدُ، وَهُوَ فِيْ جَوْفِهِ كَمَثَلِ جِرَابٍ أُوْكِيَ عَلَى مِسْكٍ. (رواه الترمذي، واللفظ له، وقال: حديث حسن، وابن ماجه مختصراً وابن حبان في صحيحه)
Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam ingin mengutus satu kumpulan yang terdiri dari beberapa orang. Lalu Baginda telah meminta mereka membaca al-Qur’ān dan telah mendengar hafalan setiap dari mereka, sehinggalah sampai pada giliran seorang yang paling muda di antara mereka, sabda Baginda kepadanya: Wahai fulan, berapa kadar hafalanmu? Jawabnya: Aku telah menghafal surah ini  dan ini, juga surah al-Baqarah. Baginda bertanya: Apakah benar engkau telah menghafal surah al-Baqarah? Dijawab olehnya: Ya. Selanjutnya Baginda telah bersabda: Pergilah dan kamu adalah amir (ketua) jemaah ini. Telah berkata seorang lelaki dari kalangan mereka yang dipandang mulia: Tidak ada yang menghalang aku dari mempelajari surah al-Baqarah melainkan aku khuatir tidak mampu menunaikan tanggung jawab berkaitannya. Sabda Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam: Pelajarilah al-Qur’ān dan bacalah ia, kerana perumpamaan seseorang yang mempelajari al-Qur‘ān dan membacanya di luar dan di dalam salāt adalah seperti sebuah karung yang dipenuhi kasturi yang harumannya semerbak mewangikan setiap tempat. Dan perumpamaan seseorang yang mempelajari al-Qur’ān dan tidur (tidak membacanya) sedangkan al-Qur’ān berada di dalam dadanya adalah seperti sebuah karung tertutup yang berisi kasturi. Diriwayatkan oleh al-Tirmidhī dan lafaz riwayat adalah lafaz beliau dan beliau mengatakan hadīth ini sebagai hasan, diriwayatkan juga oleh Ibn Mājah secara ringkas dan Ibn Hibbān di dalam Sahīhnya.

Hadīth Sembilan Belas
Dari Abdullāh bin Amr bin al-‘Ās radiyallāhu ta‘ālā anhuma, katanya: Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam telah bersabda:
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ، فَقَدِ اسْتَدْرَجَ النُّبُوَّةَ بَيْنَ جَنْبَيْهِ، غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يُوْحَى إِلَيْهِ، لاَ يَنْبَغِيْ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ أَنْ يَّحِدَّ مَعَ حَدٍّ، وَلاَ يَجْهَلَ مَعَ جَهْلٍ، وَفِيْ جَوْفِهِ كَلاَمُ اللهِ تَعَالَى. (رواه الحاكم، وقال: صحيح الإسناد)
Sesiapa yang membaca al-Qur’ān (dan menghafalnya), maka (seolah-olah) dia menyimpan (ilmu) kenabian disimpan di antara dua lambungnya, akan tetapi tidaklah wahyu diutuskan kepadanya. Tidak wajar bagi ahli al-Qur’ān untuk bersikap keras dan kasar dengan mereka yang keras dan kasar dan bersikap jahil bersama mereka yang jahil pada hal di dalam dadanya ada kalāmullāh. (Diriwayatkan oleh al-Hakim dan kata beliau: hadīth yang sahīh sanadnya)

Hadīth Dua Puluh
Dari beliau juga, katanya: Rasūlullāh sallallāhu alayhi wa sallam telah bersabda:
اَلصِّيَامُ وَالْقُرْآنُ يَشْفَعَانِ لِلْعَبْدِ، يَقُوْلُ الصِّيَامُ: رَبِّ إِنِّيْ مَنَعْتُهُ الطَّعَامَ، وَالشَّرَابَ بِالنَّهَارِ، فَشَفِّعْنِيْ فِيْهِ . وَيَقُوْلُ الْقُرْآنُ: مَنَعْتُهُ النَّوْمَ بِاللَّيْلِ، فَشَفِّعْنِيْ فِيْهِ، فَيُشَفَّعَانِ. (رواه أحمد وابن أبي الدنيا في كتاب الجوع، والطبراني في الكبير، والحاكم، واللفظ له، وقال: صحيح على شرط مسلم)
Puasa dan al-Qur’ān akan memberi syafa‘at kepada seseorang hamba pada hari kiamat kelak. Kata puasa: Wahai tuhanku, aku telah menghalangnya makan dan minum di siang hari, maka terimalah syafa‘atku untuknya. Dan al-Qur’ān pula akan berkata: Aku telah menghalangnya tidur pada waktu malam, maka terimalah syafa’atku untuknya. Seterusnya kedua-dua syafa‘at mereka diterima. (Diriwayatkan oleh Ahmad, Ibn Abī al-Dunyā di dalam Kitāb al-Jū‘, oleh al-Tabarānī di dalam al-Kabīr dan oleh al-Hakim dan lafaz riwayat  di atas adalah lafaz beliau dan beliau berkata: hadīth sahīh atas syarat Muslim)
arbain mulla ali al-qari

[1] Ungkapan “Sāhib Al-Qur’ān” (pendamping Al-Qur’ān) telah disebut di dalam beberapa hadīth. Ada dari kalangan para ‘ulamā’ yang telah menghuraikannya sebagai seorang hāfiz al-Qur’ān. Lihat Mirqāh al-Mafātīh karangan Mullā Alī al-Qārī sendiri.
[2] Menyeru untuk salāt di sini bermaksud melaungkan azan seperti yang dapat difahami dari takhrīj hadīth ini.
[3] Awsat, Sahgīr dan al-Kabīr ini adalah nama ringkas bagi tiga karangan berbentuk al-Mu‘jam yang telah disusun oleh al-Tabarānī. Al-Mu‘jam al-Kabīt, al-Mu‘jam al-Awsat dan al-Mu‘jam al-Saghīr. Dan al-Mu‘jam pula adalah bentuk susunan kitab hadith yang disusun mengikut urutan abjad perawi.