Selasa, 29 Mac 2011

banyak jalan untuk melakukan kebaikan

banyak jalan-jalan kebaikan
Al-Imām al-Nawāwī telah mengadakan di dalam kitabnya Riyād al-Sālihīn satu bab yang bertajuk:
باب في بَيان كثرةِ طرق الخير
Yang bermaksud: Bab Penjelasan Betapa Banyaknya Jalan Kebaikan.

Di bawah dinukilkan intipati bab ini, sila rujuk kitab asal atau terjemahannya supaya lebih jelas 
  1. Menghalang diri dari melakukan kejahatan, ini dianggap sebagai sedekah terhadap diri sendi
  2. Setiap tasbīh adalah sedekah, setiap tahmīd adalah sedekah, setiap tahlīl adalah sedekah, setiap takbīr adalah sedekah, amr bi al-ma‘rūf juga adalah sedekah dan nahy ‘an al-munkar juga adalah sedekah. 
  3. Membuang benda yang menyakiti dari jalan, seperti sampah dll. 
  4. Bermanis muka sesama saudara. 
  5. Membuat keputusan adil, menolong seseorang naik ke atas kenderaan dan menghulurkan barang kepadanya, kata-kata yang baik adalah sedekah, setiap langkah yang dilangkahi untuk ke masjid, membuang benda yang menyakitkan dari tengah jalan, beristighfar, membuang batu, duri atau tulang dari tempat lalu lalang orang ramai. 
  6. Bersedekah walau pun sekadar kuku kambing. 
  7. Ada dimuatkan juga kesah orang yang memberi minum anjing yang kehausan.
  8.  Berwuduk ketika kepayahan, membanyakkan langkah ke masjid, menunggu solat.
  9. Menjaga solat subuh dan asar.
  10. Setiap perbuatan baik adalah sedekah.
  11. Tanaman yang ditanam, segala apa yang dimakan dari tanaman itu dianggap sedekah dan orang yang menanamnya akan mendapat pahala, bahkan yang dicuri pun dianggap sedekah, juga yang dimakan oleh burung dan lain-lain binatang.
  12. Meminjamkan binatang kepada seseorang (org. miskin umpamanya) untuk diambil hasilnya (seperti susu dan lain-lain) dan dipulangkan semula.
  13. Hindarilah neraka walau dengan sebelah buah tamar sekali pun.
  14. Bersyukur dan memuji Allāh sesudah makan dan minum.
  15. Menolong orang yang dalam kesusahan.

al-arba'in karangan al-mundhiri

hadith 40 al-mundhiri

بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين.
قال الشيخ الإمام العالم المتقن الحافظ قدوة المحدِّثين زكي الدين أبو محمد عبد العظيم بن عبد القوي بن عبد الله المنذري: ذاكرت ابن الشيخ الإمام أبي محمد عبد الله الماورديني بحديث ‘إن لله عبادًا خلقَهُم لقضاء حوائج الناس’ فسُرَّ به سرورًا كثيرًا، وأمرني أن أتتبع هذا الباب ليظهر ما فيه مِن الثواب، مستمِدًّا مِنَ اللهِ معونته، وخرَّجْتُ أربعين حديثًا في اصطناع المعروف للمسلمين وقضاء حوائجهم، والله تعالى أسأل أن يوفِّقنا الصالح القول والعمل، ويعصمنا مِن الخطأ والزلل، إنه عزَّ وجلَّ ما شاء فعل.
الحديث الأول
عن أنس بن مالك رضي الله عنه: أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: الخلْق عيال الله، فأحب خلْقه إليه أنفعهم لعياله.
الحديث الثاني
عن كثير بن عبد الله عمرو بن عوف المزني، عن أبيه، عن جدِّه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن لله عبادًا خَلَقَهُمْ لقضاء حوائج الناس، آلا على نفسه أن لا يعذِّبهم بالنار، وإذا كان يوم القيامة؛ وضعْت لهم منابر مِن نور، يحدثون الله تعالى، والناس في الحساب.
الحديث الثالث
عن ابن عمر رضي الله عنهما، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلَّم: إن لله عزَّ وجلَّ خلْقًا خلَقَهُم لحوائج المسلمين، يفزع إليهم الناس في حوائجهم، أولئك الآمنون غَدًا مِن عذاب الله.

pembukuan hadith 40

pembukuan hadith 40Pembukuan Kitab-Kitab Hadith 40.
Kita tentu sudah biasa mendengar nama buku (kitab) hadith 40 karangan al-Imam al-Nawawi. Tapi barangkali sangat sikit dari kita yang mengetahui bahawa selain al-Imam al-Nawawi ramai lagi cendiakawan Islam, dahulu dan kini (dan selamanya) yang bergelar pengarang buku (kitab) hadith 40. Di sini disertakan senarai ringkas nama-nama mereka:
Nama-nama yang sebut sendiri oleh al-Imam al-Nawawi  pada mukadimah hadith 40 karangan beliau:
(1) Abdullah bin al-Mubarak (2) Muhammad bin Aslam al-Tusi (3) al-Hasan bin Sufyan al-Nasa'i (4) Abu Bakr al-Ajurri (5) Abu Bakr Muhammad bin Ibrahim al-Asfahani (6) al-Daruqutni (7) al-Hakim (8) Abu Nu'aim (9) Abu Abd. al-Rahman al-Sullami (10) al-Malini (11) Abu Uthman al-Sabuni (12) Abdullah bin Muhammad al-Ansari (13) al-Baihaqi.
Sebahagian dari nama yang disenaraikan oleh pengarang Kashf al-Zunun:
(1) al-Battal al-Yamani (2) Abu Bakr al-Kalabadhi (3)  Abu Bakr al-Jauzaqi (4) Abu Khair (5) Abu Sa'id al-Mahrani (6) Auqaji Zadah (7) Ibn al-Jazari (8) Ibn Hajar al-'Asqalani (9) Ibn Tulun (10) Ibn 'Asakir (11) Ibn al-Mujir (12) Ibrahim bin al-Hasan al-Maliki (13) Ahmad bin al-Harb al-Nisaburi.
Ada lebih dari 40 lagi nama yang telah disenaraikan oleh pengarang Kashf al-Zunun. Ini tentunya tidak termasuk 'ulama'-'ulama' yang terkemudian dari zaman pengarangan kitab ini. (beliau telah menyempurnakan penulisan kitab ini pada tahun 1062 Hijri)
 Ini juga tidak termasuk 'ulama' mutakhir yang menyertai senarai panjang ini, juga  dari kalangan 'ulama' nusantara, ada juga yang ikut serta di dalam senarai ini.
Jadi, jangan hairan jika tersua bermacam-macam hadith arba'in di dalam blog ini.
pembukuan al-arba'in


Jumaat, 11 Mac 2011

ungkapan "Allah dan RasulNya lebih mengetahui" dan lain-lain persoalaan

adalah harus untuk berkata "Allah dan rasul lebih mengetahui" ?
keharusannya pada zaman Baginda masih hidup tidak perlu dipertikaikan, akan tetapi selepas kewafatan Baginda timbul persoalan adakah ungkapan ini haruskan diucapkan lagi?
lihat: http://www.almeshkat.net/index.php?pg=stud&ref=169 untuk keterangan lanjut.

Dalam artikel ini, penyusun menyebut yang ungkapan "Allah dan RasulNya lebih mengetahui" telah disebut oleh para sahabat, baik di zaman Baginda, juga selepas kewafatan Baginda. Walau pun sebilangan 'ulama' telah mengatakan yang ungkapan ini tidak wajar (kurang wajar?) dan telah mengemukakan alasan-alasan untuk menyokong pendapatnya, pun begitu, penyusun artikel ini  telah menjawab setiap soalan terbabit.

biasakan anak-anak perempuan anda menutup aurat dengan sempurna, lihat: http://www.almeshkat.net/index.php?pg=qa&cat=12&ref=1617

berdosakah jika seseorang itu tidak mengajar anaknya bersolat? lihat: http://www.almeshkat.net/index.php?pg=qa&cat=0&ref=1621

12 sebab mengapa perlu bertaubat

12 Sebab Mengapa Perlu Taubat
1. Melakukan kesilapan adalah sifat semulajadi manusia. Firman Allāh:
Sesungguhnya Kami telah ajukan amanah ini kepada langit, bumi dan bukit bakau, lalu semuanya enggan untuk menanggungnya dan manusia pula memikulnya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat jahil sifatnya. (Sūrah al-Aḥzāb, ayat 72)
2. Semua anak Adam adalah pesalah. Sabda Nabī :
كُلُّ بَنِيْ آدَمَ خَطَّاءُوْنَ. وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ.
Semua anak Adam adalah melakukan kesalahan dan sebaik-baik pesalah ialah merek yang bertaubat. (HR al-Tarmidhī)
3. Wajib menyegerakan taubat. (Wājib ‘alā al-fawr) Kata seorang penyair:
بادر بالتوبة في وقتها   *   فالمرء مرهون بما قد جناه
Segerakan taubat pada waktunya, sesungguhnya manusia itu tergantung pada apa yang telah dia tuai dan petik.

4. Rahmat Allāh mendahului kemurkaanNya. Firman Allāh:
Allāh telah mewajibkan atas diriNya untuk memberi rahmat, sesungguhnya sesiapa dari kalangan kamu yang mengerjakan kejahatan dengan kejahilannya dan seterusnya bertaubat selepas dari itu, maka Allāh (akan mengampuninya, kerana) Dia adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Sūrah al-An‘ām, ayat: 54)
5. Keampunan Allāh itu luas. Firman Allāh:
Katakanlah kepada hamba-hambaKu yang telah melampau terhadap diri masing-masing: “Jangan kamu putus asa dari rahmat Allāh, sesungguhnya Allāh mengampuni semua dosa (kecuali syirik) sesungguhnya Dialah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Sūrah al-Zumar, ayat 53)
6. Berputus asa dari rahmat Allāh adalah haram. Firman Allāh:
(Berkata Ya‘qūb kepada anak-anaknya: Jangan kamu semua putus asa dari rahmat Allāh, sesungguhnya tidaklah berputus asa dari rahmat Allāh kecuali kaum yang kafir sahaja. (Sūrah Yūsuf, ayat: 87)
7. Allāh kasih kepada hambaNya yang bertaubat. Firman Allāh:
Sesungguhnya Allāh kasih kepada mereka yang bertaubat dan menyukai mereka-mereka yang menyuci diri. (Sūrah al-Baqarah, ayat: 222)
8. Taubat itu sendiri adalah satu ibadat. Kata sebahagian ḥukamā’:
حرفة العارف ستة أشياء: إذا ذكر الله افتخر.. وإذ ذكر نفسه احتقر.. وإذا نظر في آيات الله اعتبر.. وإذا هم بمعصية أو شهوة انزجر.. وإذا ذكر عفو الله اسبشر.. وإذا ذكر ذنوبه استغفر
Kerja ‘ārif billāh (orang yang kenal Allāh) ialah: Bila mereka ingat kepada Allāh, mereka akan bangga, apabila mereka terkenang diri sendiri, mereka merasa hina, apabila mereka terniat untuk melakukan maksiat atau mengikuti hawa nafsu, mereka akan segera berhenti, apabila mereka melihat tanda-tanda (kebesaran) Allāh, mereka akan mengambil pengajaran, bila mereka teringat keampunan Allāh, mereka akan gembira dan apabila mereka teringat dosa, mereka terus beristighfar.
9. Taubat adalah penawar sifat takabur. Tidak akan masuk syurga sesiapa yang di dalam hatinya ada walau pun sebesar zarah sifat takabur. (Ḥadīth Nabī)
10. Taubat adalah petanda kita beriman dan kenal Allāh.
Orang beriman yang bertaubat adalah seorang yang paling kenal diri dan yang paling kenal Allāh. Ini kerana dia tahu dirinya lemah dan serba tidak sempurna dan dia juga tahu yang Allāh adalah zat yang Maha Pengampun dan mempunyai rahmat yang sangat luas. Ini akan menyebabkan dia tidak akan melakukan maksiat. Tetapi apabila dia terlanjur berdosa dia akan segera bertaubat dan meminta mapun kepada Allāh.
11. Berterusan melakukan dosa (engan bertaubat) menarik balasan dari Allāh. Firman Allāh:
Apa jua musibah yang menimpa kamu, maka ia adalah disebabkan dosa yang telah diusahakan oleh tangan-tangan kamu dan Allāh memaafkan banyak lagi.
12. Orang yang bertaubat adalah seperti orang yang tidak melakukan kesalahan.


التائب من الذنب كمن لا ذنب له
 Seorang yang bertaubat adalah seperti seorang yang tidak mempunyai dosa.

Ahad, 6 Mac 2011

terjemahan hadith 40 karangan al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani

الأَربَعُونَ فِي رَدْعِ الْمُجرِمِ عَنْ سَبِّ المُسلِمِ
للحافِظِ ابنِ حَجَرِ العَسْقَلانِي رحمهُ الله تعالَى
Hadīth Empat Puluh Berkenaan Menghalang Si Pendosa Dari Mencaci Orang Islām
Karangan al-Hāfiz Ibn Hajar al-‘Asqlānī rahimahullāhu ta‘ālā

أخبرنِي جَدِّي شَيخُ مَشايخِ الإِسلامِ والحُفَّاظِ : أَبي الفَضلِ شِهابِ الدِّين قَاضِي قُضاة المسلِمين أَحمد بن عليّ بن حجر العَسقَلانِي الشَّافعِي قِراءةً عليهِ فِي رجبٍ سَنة إحدَى وخَمسينَ وثَمان مائةِ بِمَنزِلَه بِجامعِ المقسي :
Datukku syekh masyā’ikh al-Islām wa al-Huffāz (Mahaguru Ilmuan Islām dan Mahaguru Ilmu Hadīth) Abū al-Fadl Syihāb al-Dīn Qādī Qudāt al-Muslimīn Ahmad bin ‘Alī bin Hajar al-‘Asqlānī al-Syāfi‘ī telah mengkahbarkan kepadaku dengan bacaan di hadapannya pada bulan Rejab tahun 851 hijrah di rumahnya berhampiran Masjid al-Maqsī:

أمّا بعدُ : حمداً للهِ الذي عَظَّمَ قدرَ مَن آمَنَ بهِ وأَسلَمَ ، والصَّلاة والسَّلام على نَبيّه الذي شَرَعَ لأمّتهِ سنن الدِّين ، وبَيَنَّ لهُم سُنن المُهتَدين ؛ [ صَلَّى اللهُ عليهِ ] وعلى آلهِ وَأَصحابهِ الذين كانُوا يتلقّون أمرِه بالقَبولِ [ والتَّسليمِ ] وَسَلِّم ، فهذه أربعون حديثاً مُنتقاه من كُتُبِ الصِّحاحِ والسُّنن في تَعظيمِ المُسلمِ والزَّجر عَن سَبِّهِ وظَنِّ السّوءِ بهِ وتَعَمَّد ظلمه في سِلمِه وحربهِ ، انتقيته عِظَةً لمَن بَسَطَ لِسانَهُ ويدَهُ في المُسلِمينَ معَ قِلَّةِ علمِهِ واعوجاجِهِ [ وتعرّضه ] لسخطِ رَبّهِ ، واغترَّ بِحِلْمِهِ واستِدراجِهِ انتِهاكاً لأَعراضِهِم ، واستِكثاراً ( مما يُصير إليه مِن جواهرهم وأعراضهم )؛ أَلاَّ عسَى الله أن يرزقه التَّوبة والإِنابَة فيُقتَدَى بالسَّلَفِ الصَّالحِ منَ الصَّحابَة وأَتباع الصَّحابَةِ ؛ واللهُ يُضِلُّ مَن يَشاء ويَهدي مَن يشاء .
Ada pun selepas itu, pujian bagi Allāh yang membesarkan keduudkan sesiapa yang beriman dan menyerah diri dan patuh kepadaNya. Selawat dan salam kepada NabīNya yang telah mensyari‘tkan kepada umatnya jalan-jalan agama dan telah memberi penerangan kepada mereka tentang cara hidup mereka-mereka yang telah mendapat petunjuk. Rahmat Allāh dan kesejahteraanNya terhadap Baginda dan kepada keluarga dan sahābatnya yang telah akur menerima perintah-perintahnya dengan segala senang hati.
Ini adalah empat puluh hadīth yang dipilih dari kitāb-kitāb Sahīh dan Sunan berkenaan menghormati orang Islām dan larangan dari mencaci serta bersangka buruk terhadapnya dan larangan dari sengaja menzaliminya ketika berkawan dan di dalam keadaan bermusuhan.
Aku memilih hadīth-hadīth ini sebagai nasihat kepada sesiapa yang lancang lidahnya dan liar tangannya terhadap orang Islām, walau pun si penzalim ini adalah seorang yang cetek ilmunya, tidak lurus jalan hidupnya dan terdedah kepada kemurkaan tuhannya. Dia terpedaya dengan kerahiman tuhan dan dengan peluang demi peluang yang diberi olehNya untuk dia lebih giat mencemar maurah orang orang Islām dan supaya dia dapat menimbunkan dengan lebih banyak intan permata (mereka yang telah dia rampas) dan menambah lagi bilangan maruah yang telah dia calari.
Moga-moga Allāh menganugerahnya taufik untuk bertaubat dan kembali kepadanya dan seterusnya dapat mengikuti jejak langkan al-Salaf al-Sālih dari kalangan para sahābat dan tābi‘īn. Allah menyesatkan sesiapa yang dia inginkan dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dia ingin.

[Hadīth Pertama]
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ ؛ لا يَظْلِمُهُ ، وَلا يَخْذُلُهُ ، وَلا يَحْقِرُهُ ، بِحَسْبِ امْرِئٍ مِنْ الشَّرِّ أَنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ ، [ كُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ . ] ( رواه مسلم )
Dari Abū Hurayrah radiyallāhu ‘anhu, katanya: Rasūlullāh sallallāhu ‘alayhi wa sallam telah bersabda: Seorang Islām adalah saudara bagi seorang Islām (yang lain) dia tidak akan berlaku zalaim terhadapnya, sentiasa akan menolongnya dan tidak memandang hina kepadanya. Memadai sebagai (menunjukkan bahawa seorang itu sebagai) jahat bahawa dia memandang hina kepada saudaranya yang Islām. Setiap orang Islām, darahnya, harta bendanya dan maruahnya adalah haram bagi yang lain. (Hadīth riwayat Muslim)

[Hadīth Dua]
عَنْ مَعْقِلَ بْنَ يَسَارٍ الْمُزنِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : مَا مِنْ عَبْدٍ يَسْتَرْعِيهِ اللَّهُ رَعِيَّةً ؛ يَمُوتُ يَوْمَ يَمُوتُ وَهُوَ غَاشٌّ لِرَعِيَّتِهِ ؛ إِلا : حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ . ( متفق عليه )
Dari Ma‘qal bin Yasār al-Muzanī radiyallāhu ‘anhu, katanya: Aku telah mendengar Rasūlullāh sallallāhu ‘alayhi wa sallam bersabda: Tidak seorang hamba pun yang Allāh telah memberinya tanggung jawab menjaga beberapa orang bawahan dan dia meninggal dunia pada hari dia meninggal dunia dalam keadaan dia berlaku zalim terhadap mereka, melainkan Allāh mengharamkan ke atasnya syurga. (Hadīth Muttafaq ‘Alayh)

[Hadīth Tiga]
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : مَنْ طَلَبَ قَضَاءَ الْمُسْلِمِينَ حَتَّى يَنَالَهُ ثُمَّ غَلَبَ عَدْلُهُ جَوْرَهُ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَمَنْ غَلَبَ جَوْرُهُ عَدْلَهُ فَلَهُ النَّارُ . ( أخرجه أبو داود )
Dari Abū Hurayrah radiyallāhu ‘anhu, dari Nabī sallallāhu ‘alayhi wa sallam, sabda Baginda: Sesiapa yang berusaha untuk menjadi hakim orang Islām dan dia (berjaya) mendapatkannya. Seterusnya (jika) keadilannya mengatasi kezalimannya, maka baginya syurga dan (jika) kezalimannya mengatasi keadilannya, maka bagina nereka. (Dikeluarkan oleh Abū Dāwūd)

soalan hadith imtihan pertengahan tahun

المادة: الحديث الشريف
الصف: الخامس

السؤال الأول
(باب من قعد حيث ينتهي به المجلس ومن رأى فرجة في الحلقة فجلس فيها) عن أبي واقد الليثي: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بينما هو جالس في المسجد، والناس معه، إذ أقبل ثلاثة نفر، فأقبل اثنان إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وذهب واحد، قال: فوقفا على رسول الله صلى الله عليه وسلم، فأما أحدهما؛ فرأى فرجة في الحلقة فجلس فيها، وأما الآخر؛ فجلس خلفهم، وأما الثالث، فأدبر ذاهبًا، فلما فرغ رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: ألا أخبركم عن النفر الثلاثة؟ أما أحدهم؛ فأوى إلى الله، فآواه الله، وأما الآخر؛ فاستحيا فاستحيا الله منه، وأما الآخر؛ فأعرض فأعرض الله عنه.
اسئلة (1) ترجم الحديث الشريف (2) اضبط واشرح ما يأتي: (نـفر) (فرجة) (فآواه الله) (3) أعرب ما تحته خط.

السؤال الثاني
(باب رفع العلم وظهور الجهل) وقال: ربيعة لا ينبغي لأحد عنده شيء من العلم أن يضيع نفسه. حدثنا عمران بن ميسرة، قال: حدثنا عبد الوارث عن أبي التياح، عن أنس، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن من أشراط الساعة: أن يرفع العلم، ويثبت الجهل، ويشرب الخمر، ويظهر الزنا.
اسئلة (1) ما مقصود الباب؟ (2) ما معنى ما قاله ربيعة؟ وما ذكره الشراح في تفسيره؟ وأَيُّ معانيه لائق بالباب؟ (3) وما محل الإعراب لقوله "أن يرفع العلم" ؟ (4) قوله "يشرب" هل يضبط بالبناء للفاعل أو المفعول؟ وما معناه؟

السؤال الثالث
اضبط وترجم ما يأتي:
(1) لا تقبل صلاة من أحدث حتى يتوضأ. (2) إن أمتي يدعون يوم القيامة غرا محجلين من آثار الوضوء. (3) كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا دخل الخلاء قال اللهم إني أعوذ بك من الخبث والخبائث. (4) إذا أتى أحدكم الغائط فلا يستقبل القبلة ولا يولها ظهره، شرقوا أو غربوا. (5) حدثنا محمد بن زياد، قال: سمعت أبا هريرة، وكان يمر بنا، والناس يتوضئون من المطهرة، قال: أسبغوا الوضوء؛ فإن أبا القاسم صلى الله عليه وسلم قال: ويل للأعقاب من النار.

السؤال الرابع
(بَاب مِنْ الْكَبَائِرِ أَنْ لا يَسْتَتِرَ مِنْ بَوْلِهِ) حدثنا عثمان، قال: حدثنا جرير عن منصور، عن مجاهد، عن ابن عباس، قال: مر النبي صلى الله عليه وسلم بحائط من حيطان المدينة أو مكة، فسمع صوت إنسانين يعذبان في قبورهما، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: يعذبان، وما يعذبان في كبير، ثم قال: بلى، كان أحدهما لا يستتر من بوله، وكان الآخر يمشي بالنميمة، ثم دعا بجريدة فكسرها كسرتين، فوضع على كل قبر منهما كسرة، فقيل له: يا رسول الله، لم فعلت هذا؟ قال: لعله أن يخفف عنهما ما لم تيبسا، أو إلى أن ييبسا.
اسئلة (1) مَن أصحاب هذين القبرين؟ هل هما مسلمان أو كافران؟ دلِّلْ لما تقول (2) قد قيل: إن أحد المقبورين سعد بن معاذ، هل ذلك صحيح؟ فَصِّلْ (3) قوله عليه السلام: بلى، وفي رواية: (وما يعذبان فى كبير، وإنه لكبير) وفيه تعارض، وما الجواب عنه؟ (4) ما تعريف الكبيرة؟ (5) وهل يصح إدخال ما ذُكِر في الكبيرة؟

السؤال الخامس
باب من بدأ بالحلاب أو الطيب عند الغسل حدثنا محمد بن المثنى قال حدثنا أبو عاصم عن حنظلة عن القاسم عن عائشة قالت كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا اغتسل من الجنابة دعا بشيء نحو الحلاب فأخذ بكفه فبدأ بشق رأسه الأيمن ثم الأيسر، فقال بهما على رأسه
اسئلة (1) قوله "الحلاب" ما المراد به؟ وما ذكره الشراح في شرحه؟ وما الصحيح مِنْ ذلك؟ (2) ترجم متن الحديث الشريف (3) أعرب ما العبارة التي تحتها خط.

Jumaat, 4 Mac 2011

sabdaan Nabi (sejahtera ke atas beliau) dalam bentuk peribahasa

Ibn Manīʿ telah mengkhabarkan kepada kami, (katanya) Aḥmad bin ʿImrān telah menceritakan kepada kami, (katanya) Abū Khālid al-Aḥmar telah menceritakan kepada kami, dari Ismāʿīl bin Abū Khālid, dari ʿAṭāʾ bin al-Sāʾib, dari bapanya, dari ʿAbdullāh bin ʿAmr, katanya: Rasūlullāh ṣallallāh ʿalayhi wa sallam telah bersabda:
الخير كثير وقليل فاعله
Kebaikan itu banyak, akan tetapi sangat sedikit yang ingin melaksanakannya.
(Rujukan: Amthāl al-Ḥadīth, karangan Abū al-Syaykh)